Huur de beste uitgevers in Nijverdal in
Horsman Management B.V.
Uitgever
Adviesbureau Desk-Nijverdal
Uitgever
Kwibus Uitgeverij
Uitgever
Twentwel
Uitgever
Drukkerij Ponsteen B.V.
Uitgever
Opleidingen en studies om een professionele redacteur te worden
Er is geen specifieke opleiding om redacteur te worden. Er worden echter wel graden aangeboden door universiteiten die voorbereiden op deze redactionele of projectmanagementfuncties. Let op: een introductie tot wetenschap (menswetenschappen, sciencefiction, enz.) en recht worden zeer gewaardeerd door veel uitgevers die gespecialiseerd zijn in studieboeken, wetenschappelijke publicaties, etc. Afgestudeerden van een business school gaan ook vooruit in de marketing- en verkoopvaardigheden die nu essentieel zijn in de bedrijfssector. Het in bezit hebben van een van de volgende diploma's stelt je in staat om te werken als uitgever: masterdiploma in boek- en uitgeversberoepen, masterdiploma in digitaal publicatiemanagement van ESCP Europe Business School in samenwerking met Asfored.
De omvang van het werk van een redacteur
Het uitgeversvak bestaat uit het beheren van redactionele projecten, het produceren en publiceren van boeken, oftewel: - alles wat te maken heeft met het beheer van redactionele projecten (kostenevaluatie, winstgevendheidsstudies, contractuele relaties met auteurs, aankoop van auteursrecht of afbeeldingen, co-uitgeven, etc.)de implementatie van productietools en -methoden die steeds meer multimediale tools integreren (gebruik van DTP, opstellen van protocollen voor het gebruik van auteurs, voorbereiders en lay-outkunstenaars, opstellen van specificaties voor printers en fotografen, gebruik van digitale druktechnologieën, multimediale technologieën, beheersing van het papierformaat, enz.)alle aspecten van de exploitatie van het boek (juridisch kader voor de marketing en publicatie van het boek online, relaties met uitzenders en distributeurs, promotietechnieken, verwerving of overdracht van rechten, etc.). Hier gaat het over uitgeven door een uitgeverij, waar de uitgeverij alle kosten draagt die verband houden met het publiceren van het boek. Deze kosten omvatten - uw auteursrechten en met name het "à-valoir" dat wordt betaald voordat het boek wordt gepubliceerd; - redactie en spellingcorrecties, binnenindeling; - de creatie van de omslag (aankoop van de illustratie of visuals, lay-out); - diverse administratieve verklaringen; - de print-on-demand van uw boek of de creatie ervan in ebookformaat, evenals de levering van de exemplaren van het boek; - de distributie van de boeken (opslag, verzending en facturering aan de boekhandelaren); - de distributie van het papieren boek (marketing in boekwinkels); - de promotie en communicatie rond het boek.
Waarom gebruik maken van een professionele editor?
Tenzij je getraind bent in zelfpublicatie, is het raadzaam om je boek door een specialistische uitgever te laten redigeren. Veel auteurs willen graag dat hun romans profiteren van redactionele aandacht en ervaring. Lezers zijn gewend aan het lezen van mooie boeken die voldoen aan bepaalde normen van leesbaarheid en nauwkeurigheid. Een snelle blik op de beoordelingen van welke titel dan ook zal je vertellen dat ze ontevreden zijn over elk falen om aan deze normen te voldoen. Je hebt een redacteur nodig omdat je lezers het beste verdienen wat je hen kunt geven. Werken met redacteuren zal je een betere schrijver maken. Je zult niemand vinden die zich zo toegewijd op het redigeren en publiceren van romans richt, maar ook getraind is om te ontdekken wat je moet doen om het te verbeteren. Een goede redacteur spot niet alleen je zwaktes. Hij begint bij het tonen van jou waar ze zijn en hoe je ze kunt oplossen, of het nu in dit boek is of in alles wat je in de toekomst schrijft. Hij zal weten hoe hij jouw boek gemakkelijk kan publiceren. Eenmaal gepubliceerd onder de best mogelijke omstandigheden, kom je uit dit proces meer zelfverzekerd en bekwaam en ben je klaar om een nieuw boek te schrijven en te publiceren.
Hoe vind je een professionele uitgever?
Door het schrijven en publiceren van boeken leer je een uitgever kennen die gespecialiseerd is in jouw literaire genres. Dan vind je ze makkelijker en selecteer je ze gemakkelijker uit. Maar wat als het je eerste roman is? Wat als je niet weet met wie je wilt samenwerken? Hier zijn enkele tips: - Je kunt beginnen door aan andere auteurs te vragen of ze professionals kunnen aanbevelen. Maar houd er rekening mee dat redacteuren vaak expertise en gevoeligheid hebben en van bepaalde soorten boeken houden. Dit betekent dat de superredacteur van je vriend misschien niet de beste persoon is om je werk te corrigeren en te publiceren. - Controleer de "Dankwoord" sectie voor boeken in hetzelfde genre als het jouwe. Een blije auteur zal daar de naam van de uitgever noemen. Je kunt dan je favoriete zoekmachine gebruiken om de gegevens van de uitgever te vinden en contact met hen op te nemen. De meeste redacteuren werken exclusief voor uitgeverijen. Maar je zult verrast zijn hoeveel van hen onafhankelijke uitgevers zijn. - Neem contact op met mensen in je netwerk die een uitgever kennen, zoals literaire agenten, coaches, freelance ontwerpers, enz. - Volg blogs, podcasts en platforms die door auteurs, redacteuren en andere uitgeversprofessionals worden beheerd die je respecteert. Je zult recensies en ondertekeningen door auteurs vinden voor deze of gene uitgever. - Ten slotte is de Boekenbeurs naast het gemakkelijk verkopen van een boek ook een geweldige manier om grote uitgeverijen te leren kennen (Hachette, Flammarion, Kindle, enz.).
Tarieven van de uitgever
Hoe zit het met de prijs van publicatie? Het is interessant om te zien hoe de percentages verdeeld zijn in de uitgeverswereld. Eigenlijk gaat 10% van de kostprijs naar de schrijver. Als bijvoorbeeld een boek verkocht wordt voor 15 euro, krijgt de auteur iets minder dan 1,50 euro, exclusief BTW. Als tussenpersoon tussen de auteur en de handelaar wordt 30% van deze kostprijs aan de uitgever in rekening gebracht. De resterende 60% wordt gedeeld door de drukker, distributeurs en boekhandelaren. De percentages die boekhandelaren en distributeurs ontvangen, variëren afhankelijk van het type en de grootte van de vestiging.
Hoe kies je een professionele redacteur?
Je hebt eindelijk je manuscript afgerond. Na vele dagen en nachten onderzoek te hebben gedaan naar het verhaal, de personages en de juiste invalshoeken, het corrigeren en hercorrigeren van je tekst, ben je eindelijk klaar om een publicatiecontract te ondertekenen (boekredactie, lay-out en vormgeving, drukwerk, enz.). Maar hoe doe je dat, vooral voor jonge auteurs die het vak niet begrijpen? De samenwerking tussen auteurs en uitgevers is een bijzonder nauwe relatie in de professionele wereld en over een lange periode. De zoektocht naar een uitgever moet methodisch worden gedaan om de kansen op publicatie te vergroten en oplichting te vermijden: verbreed je kennis, begin met het opbouwen van een lijst om een erkende uitgever te kiezen, personaliseer je aanpak, dien je manuscript in en maak je uiteindelijke keuze.
Vragen om aan een professionele editor te stellen tijdens het eerste contact
Welke opleiding/ervaring heeft u? Wat moet ik doen met mijn manuscript? Heeft u eerder een boek van hetzelfde genre aangenomen? Heeft u suggesties/referenties? Kunt u mij laten zien hoe u publiceert? Hoe communiceert u? Wat is uw beschikbaarheid? Wat is de prijs van publiceren? Wanneer kan het boek worden gepubliceerd? Wat is uw redactioneel beleid?
NA
NA